Isnin, 10 Julai 2017

Peristiwa bukit kepong

Kemerdekaan yang diperolehi Tanah Melayu bukanlah sesuatu yang mudah. Banyak pertumpahan darah juga pengorbanan yang dilakukan oleh orang-orang terdahulu untuk mempertahankan negara yang tercinta. Sebelum mencapai kemerdekaan juga banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku. Antaranya ialah peristiwa Bukit Kepong yang mana kini telah difilemkan oleh allahyarham Tan Sri Jins Shamsudin. Pendekatan dan usaha untuk membawa peristiwa sejarah ini ke layar perak amatlah baik. Hal ini kerana kita mengetahui bahawa filem antara elemen yang sangat digemari oleh pelbagai golongan terutama generasi muda. Dengan membawakan cerita-cerita sejarah sebegini secara tidak langsung akan dapat membantu generasi muda mengetahui sekali gus merasai pengalaman berada dalam situasi tersebut secara visualnya. Jika selama ini hanya mempelajari dan mengetahui pasti kadar untuk lupa juga adalah cepat. Secara visual sesuatu yang dilihat akan lebih kekal sebagai memori yang panjang.

            Peristiwa Bukit Kepong ini dengan jelas telah menunjukkan bagaimana semangat orang dahulu. Seharusnya itu yang dimiliki oleh generasi muda kini. Sikap untuk sanggup berkorban demi negara. Tetapi yang sering berlaku adalah sebaliknya, masing-masing gemar bertelagah dan bukan itu sahaja terlalu banyak kes bunuh-membunuh di Malaysia ini. Jika dahulu kisah membunuh itu hanya di antara penduduk dan juga komunis, tetapi kita sesama bangsa juga sudah sanggup membunuh. Bukanlah ini yang dimahukan berlaku ketika Malaysia sudah mampu mencapai kejayaan demi kejayaan. Hal ini seharusnya tidak boleh dibiarkan dan pastinya akan dibendung sebaik mungkin. Ini untuk kebaikan kesemua masyarakat di Malaysia dan juga sekali gus menjaga ekonomi negara yang mana mungkin boleh menyekat pelancong daripada datang melancong ke Malaysia.

            Pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia bermula apabila kemasukan migran daripada luar. Proses ini berterusan sehingga penjajahan British di Tanah Melayu. Oleh itu, wujud masyarakat berbilang kaum, ras, etnik dan bangsa di Malaysia. Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang kaya dengan budaya, adab resam, bahasa dan latar belakang kebudayaan yang berlainan. Kemajmukan masyarakat Malaysia menjadikan negara ini menjadi tarikan masyarakat luar. Malaysia mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dan sehingga kini negara mengecapi kemerdekaan lebih 50 tahun. Suatu tempoh yang cukup mematangkan dalam pembentukan sesebuah negara. Kemakmuran negara pada hari ini adalah disebabkan oleh wujudnya persefahaman dan sikap toleransi dalam kalangan etnik berbilang bangsa, budaya dan agama. Pembentukan dasar menyeluruh dan kesinambungan program pembangunan negara telah banyak membantu dalam membentuk hubungan erat dalam kalangan etnik di negara ini. Pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang, pelaksanaan misi Wawasan 2020 dan rancangan-rangcangan pembangunan banyak membantu dalam membentuk dan mengekalkan hubungan etnik yang baik di kalangan masyarakat majmuk berbilang kaum, bangsa dan agama.

            Peristiwa Bukit Kepong ini adalah kejadian serangan komunis yang berlaku semasa keadaan darurat di Persekutuan Tanah Melayu selepas Perang Dunia II. Balai Polis Bukit Kepong ini telah diserang sekitar jam 5 pagi oleh sekumpulan 180 orang komunis pada 23 Februari 1950. Ketika diserang seramai 25 orang anggota polis telah terbunuh. Bukan itu sahaja isteri anggota polis marin yang turut berjuang juga akhirnya terkorban. Kejadian Bukit Kepong adalah pertempuran bersenjata yang bersejarah yang berlaku pada 23 Februari 1950 antara pihak polis dan Parti Komunis Malaya sebelum kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (1948-1963). Pertempuran ini berlaku di kawasan sekeliling balai polis Bukit Kepong di Bukit Kepong. Balai polis yang diperbuat daripada kayu ini terletak di tebing sungai Muar, sekitar 59 km dari bandar Muar, Johor, Malaysia. Balai Polis Bukit Kepong terletak diselekoh sungai Muar, sebuah perkampungan kecil yang terpencil dengan sekitar dua puluh buah rumah dan kedai. Menjelang awal 1950, ia merupakan tumpuan pergerakan pihak komunis di situ. Ketika itu balai polis itu diketuai oleh Ketua Polis Balai (KPB) Sarjan Ray Dancey, yang pernah berkhidmat di Palestin. Ketika serangan ke atas balai tersebut, beliau telah lama ditukarkan dan jawatannya diambil alih oleh Sarjan Jamil Mohd Shah, kemungkinannya perkara yang diketahui oleh penyerang komunis.

Kejadian ini bermula sebelum subuh apabila pihak Komunis melancarkan serangan gerila ke balai polis. Ia berakhir dengan tragik dalam penyembelihan berdarah dengan penyerang membunuh hampir kesemua pegawai polis yang bertugas di situ. Pihak komunis hendak menjadikan contoh dari serangan itu tentang apa yang akan terjadi kepada mereka yang menentang perjuangan komunis. Apabila mereka memulakan pengepongan, pihak penyerang percaya bahawa mereka akan dapat mengalahkan polis dan mengawal stesen polis tersebut dalam tempoh yang singkat. Ini disebabkan beberapa faktor yang menyebelahi mereka adalah kelebihan senjata dan jumlah keanggotaan dan keadaan balai polis yang terpencil. Selain itu terdapat platun campuran 15 anggota polis Tugas Am dan Konstabel Polis Marin pimpinan Sarjan Jamil sendiri. Ketika itu pasukan ini turut diperkukuhkan oleh tiga konstabal polis khas dan empat Polis Tambahan bagi tugas mengawal dan lain-lain, yang menjadikan 22 orang anggota kesemuanya. Tiga belas isteri dan anak-anak anggota tinggal di berek kelamin di sebelah belakang Balai. Sistem perhubungan yang sukar adalah sebab utama penempatan pasukan polis marin di situ malah, pengangkutan utama ke Bukit Kepong adalah dengan menaiki bot menyusuri Sungai Muar.
Muhammad Indera yang merupakan seorang komunis Melayu telah memimpin dua platun komunis Melayu. Ikutkan seperti rancangan awal serangan hanya untuk amaran tetapi pengaruh Goh Peng Tun menyebabkan serangan menjadi lebih teruk lagi. Mereka telah bertindak dengan mengepung setiap sudut balai polis Bukit Kepong. Kemuncak serangan adalah apabila Jaafar Bin Hassan telah mencabar pihak komunis dengan menembak mati pengganas komunis yang memotong kawat duri di balas tersebut. Ini telah menimbulkan lagi kemarahan pihak komunis lantas mereka menyerang dengan habis-habisan. Pihak komunis menyerang dengan harapan agar serangan yang dilakukan itu mampu mengejutkan anggota polis di balai tersebut tetapi mereka juga telah mendapat serangan balas yang cukup hebat terutama daripada kedudukan Bren Gun yang terletak di kubu bawah bilik kawalan. Pihak polis yang diketuai oleh Sgt Jamil Mohd Shah, tidak mahu menyerah, walaupun berkali-kali diseru oleh komunis agar mereka menyerah. Satu persatu anggota gugur apabila pertempuran berterusan dan dua orang isteri polis yang bertahan turut serta berjuang apabila mendapati suami mereka terkorban semasa pertempuran.


                Kemudian, tepat jam 5.00 pagi, polis bantuan yang dibantu dengan penduduk kampung dari Kampung Jawa bawah pimpinan Penghulu Ali bin Mustaffa bergerak untuk memberi bantuan buat mereka di balai polis Bukit Kepong. Walaubagaimana pun mereka telah diserang sebelum sempat sampai ke Bukit Kepong. Pihak komunis telah bersedia di beberapa kawasan bagi menghalang sebarang bantuan ke Bukit Kepong. Semasa diserang hendap, terdapat beberapa penduduk kampung yang telah terkorban. Serangan masih belum berakhir lagi, pada jam 7.00 pagi pula pihak komunis bertindak dengan lebih keras. Mereka telah menawan isteri Mariam Ibrahim isteri kepada Mohamad Jaafar. Mereka melakukan tawanan kerana mahu memaksa Mariam agar mengarahkan pihak polis untuk menyerah. Tetapi hal itu langsung tidak diendahkan oleh pihak polis sendiri. Bukan sekadar Mariam Ibrahim yang ditawan tetapi juga Fatimah Yaaba dan anaknya Hassan. Setelah pihak polis berkeras dan mereka enggan menyerah, Mariam dicederakan dan Fatimah dibunuh. Suami Fatimah iaitu Abu Bakar Daud yang bertugas sebagai pemandu bot di sungai Muar, turut berjuang menentang pihak komunis sehingga cedera setelah ditembak di dada dan tangan, ketika mempertahankan botnya.

            Semasa pertempuran yang berlaku itu, pihak komunis juga telah bertindak dengan membakar balai polis juga berek kelamin yang ada. Semasa pembakaran itu terdapat dua wanita dan anak-anak yang terbakar hangus tidak sempat untuk diselamatkan. Ketika itu juga hanya tinggal tiga orang anggota polis yang masih bertahan. Mereka juga telah berlari keluar dari balai polis tersebut dan terus merempuh pihak komunis yang ada. Ketika itu juga pastinya pihak komunis terus menembak mereka yang cuba lari dari balai yang terbakar itu. Pada masa yang sama, penduduk kampung Durian Chondong di sebelah barat menghantar bot ke Lenga untuk memberitahu pihak berkuasa mengenai serangan ini. Setelah hampir lima jam menyerang, akhirnya pihak komunis telah berjaya menawan balai polis Bukit Kepong ini. Selepas puas dengan apa yang dilakukan pihak komunis ini berundur kembali ke hutan dan meninggalkan mayat-mayat yang bergelimpangan juga segala kemusnahan yang telah dilakukan. Bukan itu sahaja, sifat kekejaman mereka bertambah apabila dengan sengaja melontarkan mereka yang cedera dan mayat-mayat ke dalam api. Paling tragis apabila termasuk Hassan bin Abu Bakar anak kepada Abu Bakar yang dicampak hidup-hidup kedalam api. Selain daripada itu, seramai 14 anggota polis termasuk Sarjan Jamil, 4 pengawal kampung, 3 polis bantuan, isteri Abu Bakar Daud dan tiga anak mereka terbunuh dalam serangan itu. Ini telah menjadikan jumlah kematian adalah 25 orang. Mereka yang terselamat daripada serangan maut itu hanyalah 4 anggota polis dan 9 ahli keluarga termasuk isteri dan anak mereka.

            Ketika balai polis Bukit Kepong ini diserang, banyak juga bantuan yang dihulurkan di kampung-kampung yang berdekatan. Antaranya daripada kampung Tui yang diketuai oleh Penghulu Mukim, Ali Mustafa serta 13 orang anggota polis bantuan, pengawal kampung juga home guard. Tetapi bantuan tidak dapat sampai ke kawasan yang diserang kerana mereka sendiri telah diserang hendap oleh pihak komunis ketika dalam perjalanan. Kelebihan pihak komunis adalah dari segi senjata mereka yang lengkap jika hendak dibandingkan dengan penduduk kampung ini. Pihak komunis dilengkapi dengan senjata automatik dan separa automatik berbanding raifal, shotgun dan revolver. Beberapa orang penduduk kampung juga telah tercedera. Tetapi ianya tetap memberi semangat kepada pasukan yang bertahan ketika itu. Oleh kerana berlakunya ketidakseimbangan penghulu Ali Mustafa mengarah anggotanya berundur sementara yang lain diarah mempertahankan kawasan sekeliling bandar Bukit Kepong. Pihak komunis akhirnya berundur selepas membakar pejabat kampung dan merompak beberapa kedai.

            Bukan sahaja bantuan daripada kampung Tui, sekumpulan penduduk kampung Durian Chondong yang terdiri daripada pengawal berkayuh sampan untuk memberi bantuan di Bukit Kepong. Nasib mereka sama seperti penduduk kampung Tui, hanya separuh daripada 7 penduduk dalam kumpulan tersebut terselamat dan terus ke Lenga. Mereka berjaya juga sampai di sana dan ketika itu berita mengenai serangan keatas balai polis Bukit Kepong disampaikan. Apabila pengawal kampung memasuki pekan Bukit Kepong, mereka dapat melihat kemusnahan balai yang hangus terbakar akibat serangan kejam tersebut. Penghulu Ali Mustafa mengambil alih pentadbiran pos luar tersebut sehingga diganti oleh pasukan polis dari Muar dan Lenga. Pertempuran Bukit Kepong dianggap sebagai kekalahan tragik yang bagaimanapun mengukuhkan lagi semangat kerajaan dan penduduk untuk memerangi pengganas komunis. Sepasukan kecil berjuang menentang pasukan yang jauh lebih besar meningkatkan semangat dan moral dalam perjuangan menentang komunis.



Melalui maklumat sejarah yang diperolehi telah disenaraikan ketka itu antara anggota polis yang terselamat adalah :
1.      Mata-Mata 10533 Othman bin Yusoff
2.      Mata-Mata Marin 37 Abu Bakar bin Daud
3.      Mata-Mata Tambahan 3472 Ahmad bin Khalid
4.      Mata-Mata 7645 Yusoff Rono.
Keempat-empat anggota ini sudah pun meninggalkan disebabkan faktor umur. Untuk ahli keluarga yang berjaya selamat pula ialah :
1.      Mariam binti Ibrahim iaitu isteri Mata-Mata 7493 Muhamad bin Jaafar
2.       Zainun binti Muhamad anak Mata-Mata 7493 Muhamad bin Jaafar
3.      Abu Samah bin Muhammad juga anak Mata-Mata 7493 Muhamad bin Jaafar
4.      Zaleha binti Muhamad anak Mata-Mata 7493 Muhamad bin Jaafar
5.      Jamilah binti Abu Bakar iaitu anak perempuan Mata-Mata Marin 37 Abu Bakar bin Daud
6.      Hussain bin Abu Bakar  anak lelaki Mata-Mata 37 Abu Bakar bin Daud
7.      Fatimah binti Abdul Manan @ Timah Lawa isteri Mata-Mata Hassan Osman
8.      Pon binti Khalid  isteri Mata-Mata Marin 68 Awang bin Ali
9.      Fatimah binti Tuani isteri Mata-Mata 3933 Hamzah bin Ahmad
10.  Edmund Ross Williams Hunt iaitu pemandu arah

Manakala senarai bagi anggota yang telah berkorban habis-habisan dan gugur di peperangan serangan ke atas balai polis Bukit Kepong ialah Sarjan 2493 Jamil bin Mohd Shah (Ketua Balai Bukit Kepong), Koperal 7068 Mohd Yassin bin Haji Wahab (Timbalan Ketua Balai Bukit Kepong), Lans Koperal 7186 Jidin bin Omar, Mata-Mata 9136 Hassan bin Osman, Mata-Mata 3933 Hamzah bin Ahmad, Mata-Mata 8600 Jaafar bin Hassan, Mata-Mata 7493 Muhamad bin Jaafar, Mata-Mata 5674 Abu bin Mohd Ali, Mata-Mata 7862 Abu Kadir Jusoh, Mata-Mata Marin 60 Ibrahim bin Adam, Mata-Mata Marin 68 Awang bin Ali, Mata-Mata Marin 181 Basiron bin Adam, Mata-Mata Tambahan 3475 Mohd Top bin Lazim, Mata-Mata Tambahan 3795 Jaafar bin Arshad. Untuk anggota polis bantuan pula yang gugur terdiri daripada lima orang sahaja iaitu Ins. Kudarina Naknok, AP 2130 Samad bin Yatim, AP 1912 Mahmud bin Sa'at, AP 1925 Ali bin Akob dan AP 2127 Othman Yahya. Untuk anggota keluarga yang mati dibunuh juga adalah Fatimah binti Yaaba - isteri Mata-Mata Marin 37 Abu Bakar bin Daud, Hassan bin Abu Bakar - anak Mata-Mata Marin 37 Abu Bakar bin Daud, Saadiah - isteri Mata-Mata 5674 Abu bin Mohd Ali, Simah binti Abu - anak Mata-Mata 5674 Abu bin Mohd Ali dan Arafah binti Yusoff - isteri Mata-Mata Marin 60 Ibrahim bin Adam. Untuk anggota polis bantuan juga pengawa kampung yang terkorban adalah tiga orang iaitu AP 2098 Redzuan bin Alias, Embong bin Lazim dan Mendiang Koh Ah Cheng

Maklumat sejarah mengenai Bukit Kepong pernah dicelarukan apabila keluar kenyataan semasa mengenai Peristiwa Bukit Kepong. Mohamad Sabu pada 21 Ogos 2011 dalam satu ceramahnya mengeluarkan kenyataan kontroversi dan bercanggah dengan menyatakan bahawa Muhammad Indera dan 200 anggota tentera pengganas Parti Komunis Malaya (PKM) semasa Peristiwa Bukit Kepong 1950 yang selayaknya digelar "wira negara" dan bukannya anggota polis yang berjuang sehingga ke titisan darah terakhir untuk mempertahankan balai polis Bukit Kepong, dengan mendakwa kononnya kesemua anggota polis semasa penyembelihan tersebut sebagai pegawai British manakala askar PKM pula dianggap ‘wira negara sebenar’ memandangkan mereka menentang British. Ceramah yang videonya tersebar luas di laman YouTube, telah mencetuskan kemarahan rakyat di seluruh Malaysia, memandangkan kenyataan tersebut dianggap sabagai satu penghinaan terhadap ahli keluarga mangsa yang terkorban. Di samping para pejuang kemerdekaan lain yang tiada kaitan dengan PKM seperti Allahyarham Tunku Abdul Rahman dan Dato' Onn Jaafar Walau bagaimanapun, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menafikan segala tuduhan tersebut.

Setiap peristiwa yang berlaku pastinya memberikan kesan terutama kepada hubungan etnik. Seperti yang diketahui hubungan etnik ini sudah sinonim dengan negara kita Malaysia. Malaysia sebuah negara yang istimewa kerana mempunyai pelbagai kaum. Antaranya ialah Melayu, India, Cina dan untuk di Sabah dan Sarawak pastinya lebih banyak kaum. Melalui peristiwa Bukit Kepong ini pastinya telah memberikan kesan pada masa itu. Apa yang paling terkesan sekali apabila Muhammad Indera telah menjadi ketua komunis Melayu. Kecurangan yang dilakukan oleh Mat Indera ini pastinya memalukan orang Melayu kerana dia sendiri sanggup membelot dan membunuh orang-orang Melayu. Bukan itu sahaja, kaum-kaum lain seperti Cina dan juga India yang melihat secara tidak langsung akan membuat rasa hormat itu semakin menipis. Ini bukanlah contoh yang terbaik untuk dipaparkan ketika itu. Sebagai penduduk Tanah Melayu sepatutnya Mat Indera berjuang mempertahankan tanah airnya. Tetapi ini tidak, pengaruh besar oleh pihak komunis telah membuatkan Mat Indera sanggup membelot.

Hubungan etnik ketika berlakunya peristiwa Bukit Kepong ini masih kukuh walaupun terdapat pengkhianat seperti Mat Indera. Kesemua kaum Melayu, Cina dan India bersama-sama berganding bahu untuk menentang serangan pihak komunis di Bukit Kepong itu. Kaum Melayu terutamanya berjuang habis-habisan demi mempertahankan apa yang mereka mampu. Namun apakan daya pihak komunis mempunyai kelebihan dengan alatan yang lebih canggih. Seperti yang kita ketahui pihak komunis ada yang terdiri daripada kaum Cina. Tetapi itu tidak menjadikan kaum Cina lain sebagai sasaran dalam peperangan. Masyarakat masih wajar untuk berfikir dan bertindak mengikut kewajaran yang sepatutnya. Oleh itu, kaum Melayu, Cina dan India masih kekal hingga ke hari ini di Malaysia. Sebelum peristiwa Bukit Kepong ini ada juga terdapat perselisihan faham antara kaum ini. Namun, berjaya diselesaikan dengan cara yang berhemah. Tambahan pula ketika serangan Bukit Kepong itu, Tanah Melayu sudah hampir untuk mencapai kemerdekaan.

Seterusnya pula dilihat hubungan etnik pada masa kini. Setelah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, maksudnya kita sudah tidak lagi dijajah oleh negara luar sehinggalah ke hari ini. Pastinya tiada sesiapa yang mahu berlaku sedemikian rupa. Oleh itu, hubungan etnik dipelihara dengan baik agar tidak mencetuskan apa jua kontroversi. Cukuplah peristiwa 13 Mei yang telah mencemarkan nama baik negara. Kini isu perkauman amat dijaga dan itu menjadi sensitiviti oleh semua pihak. Sekarang ini juga terdapat kes-kes kecil yang berlaku iaitu salah faham antara kaum, saling tuduh-menuduh, pergaduhan dan sebagainya lagi menimbulkan rasa kurang senang dari kaum yang lain. Sungguh pun ini hanyalah hal yang kecil, hukuman yang setimpal perlu diletakkan agar masyarakat kita tidak berani untuk menyentuh isu-isu perkauman ini. Untuk memastikan negara aman damai dan harmoni, hubungan etnik perlu diberi perhatian.

Oleh itu kerangka kesepaduan negara perlu dilihat semula. Adakah elemen-elemen yang sedia ada mampu untuk menjaga hubungan etnik yang ada pasang surutnya di zaman ini. Antara elemen yang dirasakan diperlukan dalam kerangka kesepaduan sosial adalah saling-bergantungan. Perkara ini ada negatif dan positifnya. Mungkin secara negatif dilihat bahawa elemen saling-bergantungan akan menjadikan masyarakat negaraaa kita ini kurang berdikari dan pastinya terlalu mengharapkan kepada orang lain. Namun dari sudut yang positifnya pula adalah, apabila seseorang menyedari bahawa dalam kehidupan ini, mereka masih memerlukan orang lain makanya secara tidak langsung mereka akan menjaga hubungan tersebut dan tidak akan sesekali merosakkannya. Andai kata hubungan itu rosak di mana lagi bantuan yang mungkin diperolehi nanti. Itulah gunanya elemen saling-bergantungan ini sebenarnya. Membuatkan masyarakat pelbagai kaum ini saling bergantung antara sama lain. Bahkan dengan cara itu juga mereka akan berganding bahu dalam melaksanakan sesuatu perkara. Tambahan pula setiap sektor pastinya diwakili oleh kaum yang pelbagai ini.

Elemen yang kedua pula ialah takrifan harian yang juga bemaksud terdapatnya tolak ansur serta saling memahami antara kaum. Pastinya elemen ini sangat berguna sekali kerana dengan tolak ansur serta sikap saling memahami akan menyelesaikan segala masalah yang melanda. Tiada lagi pertuduhan antara kaum begitu juga dengan pergaduhan. Setiap kaum akan menghormati di antara sama lain dan mereka tidak akan berbuat sesuatu yang akan melukakan hati masyarakat lain. Seperi situasi sekarang ini, terutama golongan muda sudah tidak lagi mempedulikan perasaan orang sekeliling tambahan pula dengan kaum lain. Masing-masing hanya mementingkan diri sendiri sahaja dan melakukan apa sahaja yang mereka inginkan. Itulah yang perlu dibendung dengan elemen-elemen yang diujarkan dalam kerangka kesepaduan sosial ini. Untuk memastikan negara atau kehidupan kita aman damai, perlulah saling bertolak ansur. Contohnya masyarakat di kawasan kejiranan yang pelbagai. Kaum Melayu pastinya akan mewujudkan sebuah surau di kawasan mereka, kaum Cina dan India pula dengan haiwan belaan meraka iaitu anjing. Sungguhpun jelas membawa perbezaan yang ketara tidak bermakna ketiga-tiga kaum ini tidak boleh hidup dengan keadaan yang harmoni. Dengan wujudnya dalam diri masing-masing sikap untuk bertolak ansur dan saling memahami akan menjadikan kawasan perumahan itu bersatu dan aman damai.

Bukan itu sahaja, masih terdapat elemen lain yang diperlukan iaitu kerjasama. Kerjasama sememangnya sudah wujud ketika peristiwa serangan balai polis Bukit Kepong lagi. Jika tidak bagaimana untuk penduduk tanah Melayu bertahan sehingga ke titisan darah yang terakhir malah memberikan tentangan yang hebat kepada para tentera komunis. Sehingga sekarang ini kerjasamalah yang membuatkan negara kita mampu mencapai pelbagai kejayaan. Zaman kini walaupun terdapat beberapa masalah kecil antara kaum tetapi itu tidak menjadi halangan kepada masyarakat lain untuk bekerjasama. Tambahan pula di tempat kerja juga telah dihuni oleh rakan sekerja yang pelbagai kaum. Oleh itu, tiada alasan lagi untuk masyarakat tidak bergaul antara satu sama lain. Hasil kerjasama akan membawa kepada permuafakatan antara mereka. Malah dengan kerjasama juga mampu membantu mencetuskan idea yang lebih pelbagai. Kuasa kerjasama ini tidak akan dapat dijangka oleh sesiapa kerana hasilnya adalah menakjubkan.

Elemen yang seterusnya pula adalah permuafakatan. Seperti kata pepatah yang sering kali kita dengari iaitu sepakat membawa berkat. Itulah yang perlu ditanam dan disemaikan  buat masa kini. Permuafakatan yang terbina akan membawa kepada hasil yang menguntungkan negara. Tambahan pula negara kita sekarang sinonim dengan slogan ‘1 Malaysia’, oleh itu elemen ini pastinya sangat diperlukan. Pemerintah negara Malaysia seharusnya prihatin terhadap isu perkauman dan sentiasa mewujudkan perkara-perkara yang dapat mengeratkan silaturrahim antara kaum ini. Untuk negara yang mempunyai pelbagai kaum, elemen ini pastinya amat berguna. Kita pastinya tidak mahu keadaan huru-hara mahu pun kucar-kacir yang mana akan mempengaruhi masyarakat untuk ke arah perkara yang negatif.

Elemen yang lain juga adalah seperti menjauhi elemen-elemen yang negatif. Antara elemen-elemen yang negatif adalah seperti diskriminasi, prejudis, stereotaip dan sebagainya lagi. Walau apa juga perkara sikap-sikap negatif perlu dihapuskan agar tidak membawa ancaman kepada negara. Perkara-perkara yang negatif ini selalu diwujudkan oleh generasi muda masa kini. Tambahan pula dengan kemajuan teknologi yang serba canggih ini memudahkan lagi mereka untuk melayari perkara-perkara yang tidak berfaedah dan memburukkan lagi sesuatu keadaan. Kemajuan teknologi bukanlah sesuatu yang tidak baik, ada kepentingannya yang tersendiri iaitu boleh mengeratkan hubungan etnik secara dalam talian. Berkenalan dan bergaul dengan lebih banyak etnik di Malaysia ini akan mudah untuk dilaksanakan tanpa perlu berjumpa. Tetapi yang tidak baiknya ialah apabila terdapat dalam kalangan masyarakat yang diskriminasi terhadap sesetengah kaum. Mereka lebih gemar untuk bersikap prejudis dengan kaum yang tidak disukai oleh mereka. Inilah yang sepatutnya dihindarkan daripada terus berleluasa. Jika dibiarkan lama kelamaan generasi yang akan datang akan mengikut jejak seperti ini dan bukan menguntungkan negara tetapi meruntuhkan lagi moral masyarakat kita sendiri kelak.

            Elemen yang terakhir sekali adalah akomodasi yang membawa maksud proses yang mana memerlukan kerjasama dua pihak atau lebih yang mempunyai matlamat yang berbeza tetapi dalam masa yang sama mampu membentuk kepada satu matlamat dan memuaskan hati kedua-dua pihak. Untuk peristiwa Bukit Kepong, kebanyakan masyarakat bekerjasama dalam berusaha menuju kepada satu matlamat yang sama iaitu mahukan Tanah Melayu bebas dijajah dan mencapai kemerdekaan. Masing-masing tidak mahu Tanah Melayu ditindas dan masyarakat terus dikejami oleh pihak komunis tanpa sebarang sebab musabab. Elemen ini masih perlu diwujudkan dalam kerangka kesepaduan sosial kerana sekarang ini terutama dari segi politiknya dapat dilihat dua pihak yang mempunya matlamat yang mungkin berbeza sebenarnya tetapi mereka ini bersatu padu dalam membentuk satu matlamat yang sama. Pertubuhan badan-badan politik yang pelbagai sekarang ini pastinya membawa kepada kepelbagaian matlamat. Setiap badan politik pastinya mempunyai matlamat yang bercanggah antara satu sama lain. Walaubagaimana pun mereka masih tetap bersatu dalam memastikan kemajuan juga keamanan negara. Itulah yang dimahukan untuk mengekalkan Malaysia sebagai sebuah negara yang demokratik dan setiap orang berhak untuk bersuara tanpa mengira apa juga kaum, selagi bergelar warganegara makanya mereka mempunyai hal terhadap negara Malaysia ini.

            Ingin ditegaskan kembali di sini bahawa elemen yang diperkatakan di atas iaitu saling-bergantungan, takrifan harian, kerjasama, permuafakatan, menjauhi elemen-elemen negatif dan juga akomodasi merupakan elemen yang sangat penting untuk diwujudkan dalam kerangka kesepaduan sosial di Malaysia. Kemungkinan dengan adanya elemen ini membuatkan rakyat lebih menyedari kepentingan menjaga hubungan etnik sesama mereka. Hubungan etnik yang sudah terjalin sebelum Tanah Melayu mencapai kejayaan ini perlu diingati dan dijaga sehingga ke hari ini. Hal ini kerana tanpa permuafakatan kesemua etnik di Malaysia, tidak mungkin Malaysia dapat aman sebegini. Bukan itu sahaja, setiap etnik saling bantu-membantu antara satu sama lain tanpa mengira penat lelah. Contohnya juga semasa umat Islam mahu menyambut hari raya, kaum lain juga tidak ketinggalan dalam membantu umat Islam yang serba kekurangan dalam menyediakan persiapan hari raya. Bukti kasih sayang yang terjalin tanpa mengira warna kulit atau asal usul ini sememangnya wujud sehingga ke hari ini. Untuk mencapainya pastinya tidak mudah, pelbagai halangan perlu dilalui dan untuk mengekalkanya kita perlu berusaha dengan sebaik mungkin.

            Setelah menyelusuri perjalanan kisah balai polis Bukit Kepong yang telah ditawan komunis dan juga elemen-elemen yang diperlukan dalam kerangka kesepaduan sosial di Malaysia, kini terdapat cadangan yang boleh dilaksanakan bagi mengemaskini lagi hubungan etnik di Malaysia. Cadangan yang pertama ialah dengan memastikan warganegara Malaysia, kesemuanya tidak menimbulkan sebarang masalah kaum. Untuk itu, peraturan yang ketat perlu diletakkan. Tidak cukup dengan peraturan yang sedia ada kerana ada sesetengah darinya masih tidak mengendahkannya. Tujuan peraturan yang lebih ketat diwujudkan agar masyarakat yang suka membuat masalah lebih takut untuk melakukannya. Sungguh pun sekadar isu-isu yang kecil namun kawalan perlu diperketatkan dan hukuman perlu dilaksanakan untuk memberi iktibar kepada orang lain agar tidak melakukan perkara yang sama itu. Bukan hanya untuk rakyat bawahan sahaja, tetapi peraturan yang dibina khas juga adalah untuk para pemimpin terutama yang terlibat dengan politik agar tidak menggunakan isu perkauman sebagai alat untuk mereka mengukuhkan parti mereka. Ini adalah suatu hal yang tidak sihat berlaku dalam kalangan masyarakat para pemimpin ini.

            Cadangan yang kedua pula ialah mewujudkan hari atau bulan patriotisme negara pada setiap tahun. Iktibar yang diambil berdasarkan kepada peristiwa Bukit Kepong iaitu sikap berpaling tadah yang dilakukan Muhammad Indera atau Mat Indera yang telah menjadi ketua komunis Melayu. Individu yang bernama Mat Indera ini sanggup melakukan kekejaman ke atas kaumnya sendiri demi kepentingan diri sendiri. Untuk mengelakkan daripada berlakunya sikap sebegini dalam kalangan masyarakat pada hari ini, makanya lebih baik untuk didedahkan masyarakat dengan sikap patriotism terhadap negara. Oleh itu, sedikit demi sedikit akan menimbulkan rasa cinta dan sayang terhadap negara. Apabila bercakap mengenai sayang terhadap negara pastinya semua orang akan mengatakan sedemikian. Namun adakah itu yang benar-benar mereka maksudkan atau hanya sekadar ayat untuk sedapkan diri sendiri dan juga orang lain agar tidak dikatakan sebagai mementingkan diri. Bulan atau hari patriotisme ini akan dilaksanakan dengan pelbagai aktiviti yang menarik. Melalui aktiviti-aktiviti yang disediakan inilah, rakyat Malaysia akan mengtahui peristiwa sejarah, menanamkan minat terhadap sejarah negara, melihat kemajuan yang telah dicapai negara dan pelbagai lagi. Perkara seperti ini perlu kerap dilakukan agar masyarakat kita dapat mengulangkaji mengenai sejarah negara. Secara tidak langsung juga, etnik-etnik yang ada akan bergabung tenaga dan masa untuk menjayakan hari atau bulan patriotisme ini.


            Kesimpulannya, peristiwa Bukit Kepong yang telah mengorbankan banyak nyawa memberikan kesan yang mendalam kepada penduduk Tanah Melayu ketika itu. Tindakan pihak komunis yang kejam juga membuatkan penduduk Tanah Melayu mahukan kemerdekaan dengan kadar yang segera. Berdasarkan kepada peristiwa ini juga boleh dipelajari mengenai hubungan etnik yang wujud pada masa itu dan bagaimana membawa hal ini bersesuaian dengan situasi sekarang ini. Speerti yang kita ketahui, kemerdekaan telah berjaya memberikan kita mutu kehidupan yang selesa dengan pelbagai peluang yang terbuka luas. Negara kita yang berpandukan kepada Political Managements and Policies in Malaysia mampu membina kedudukan yang kukuh dalam semua bidang setanding dengan negara-negara barat, sama ada dari sudut politik, ekonomi mahupun sosial agar generasi akan datang dapat menikmati kehidupan yang lebih baik. Rakyat Malaysia bertanggungjawab untuk memelihara dan meneruskan kesinambungan usaha-usaha yang telah dijayakan oleh generasi terdahulu. Peristiwa-peristiwa sejarah yang lepas mengajar erti perpaduan, kerjasama dan keburukan komunisme. Kesemua pihak yang mempunyai kepentingan di negara ini, bermula daripada pemimpin, tenaga kerja kerajaan, swasta, mahupun golongan profesional, buruh, petani dan belia,kesemuanya mempunyai tanggungjawab yang besar serta penting untuk mewarnakan dan mencorakkan masa depan Malaysia hasil daripada kemerdekaan yang telah di kecapi dalam tempoh lebih 50 tahun ini. Pencapaian negara selepas hampir 50 tahun merdeka sehingga kini jelas memperlihatkan perubahan cemerlang termasuklah dalam memupuk hubungan etnik di negara ini. Hubungan etnik yang baik dan harmoni menjadikan Malaysia cemerlang serta unik di mata dunia. Hubungan etnik dan pencapaian selepas hampir 50 tahun dapat dilihat dalam pelbagai perkara antaranya dalam aspek politik, ekonomi, budaya dan agama.


1 ulasan:

  1. mantap la ini ulasan semua ..terima kasih kerana ulasan anda telah membantu saya untuk menyiapkan tugasan sekolah saya.. beribu terima kasih diucapkan sekali lagi.. :)

    BalasPadam

Bersukan dan faedahnya

                                            FAEDAH BERSUKAN                                                                         ...